Magia strategii
Gry strategiczne z serii Civilization posiadają długą historię. W 1991 roku wyszła pierwsza część, która wywołała przełom w gatunku. Po raz 1-wszy gracz miał do czynienia z taką skalą rozgrywki. Mógł kształtować postęp swojej cywilizacji zgodnie ze swoimi upodobaniami poprzez wieki. Ważna była i cały czas jest w tego rodzaju grach, nie tylko walka, niemniej jednak również rozwój miast, gospodarki, handlu i tym podobne. Prawie że natychmiast uzyskała status kultowej. Umocniła tą pozycje druga część serii, która przy tym umożliwiała w zwyczajny metodę powstawanie własnych map i zasad rozgrywki. Do dzisiaj są gracze, którzy uważają ją za najlepszą część i grają w nią nieustannie do współcześnie. W międzyczasie powstała odnoga w postaci równie dobrze przyjętej Alpha Centauri, która w pewnym sensie zaczyna się w momencie gdy klasyczne gry Civilization się kończą – czyli w chwili kolonizacji kosmosu. Gra wprowadziła szczegóły z powodzeniem rozwijane w kolejnych grach. Powstały również konkurencyjne gry w tym klimacie z których najbardziej znana jest Call to Power, której ujrzały światło dzienne dwie gry. Trzecia część ugruntowała pozycję marki, niemniej jednak najwięcej przeróbek wprowadziła część czwarta, poprzez wielu uważana za najlepszą i najbardziej rozbudowaną grę serii. Wprowadzono przykładowo. elastyczny system zmiany doktryn rządzenia (civics), religię, korporacje i masę innych elementów. Piąta część oznacza nieco odmienne podejście do rozgrywki, zmieniono zwłaszcza zasady prowadzenia walki – tylko jedna jednostka może być na danym polu, pojawiły się także pola heksagonalne.